Versnellingsbak

De oude Borg Warner GD250 versnellingsbak moest het veld ruimen om 2 belangrijke redenen:

     1e  de bak was niet bruikbaar meer zonder deze eerst compleet te revideren.
     2e  en wellicht belangrijkste reden was het toerental in de hoogste versnelling (3e versnelling) ligt bij 120 km/u op ca 3600 rpm. Naar mijn idee is dit storend en onnodig (wel origineel natuurlijk!). 

De door mij gekozen oplossing is de montage van een ZF4-HP22 automatische versnellingsbak. Deze heeft 4 versnellingen en een lock-up. Hierdoor draait de motor nu 2600 rpm bij 120 echte km/u, dus rust in de tent en een veel mindere belasting voor de langeslag motor. Uiteraard dient hiervoor het nodige te worden aangepast:

  • Selectie mechanisme. (zit nog steeds aan het stuur) naar de automaatbak.
  • Schakelindicatie op stuurconsole.
  • Beveiliging tegen starten anders dan in P en N.
  • Achterste versnellingsbak ophanging.
  • Cardanas inkorten, balanceren en kruisstukken vernieuwen.
  • Middelste ophanging van de cardanas aanpassen.
  • Oliekoeler.
  • Startmotor en starterkrans. 

Zo ben je wel weer even bezig …