Airco

De auto was af-fabriek uitgevoerd met een origineel airco systeem. De auto heeft dan ook bv. een getinte voor- en achterruit. Het systeem was geplaatst boven de achteras in de kofferruimte en blies (ooit …) via een rooster in de hoedenplak gekoelde lucht in je nek!
Het systeem was reddeloos defect en incompleet.

Ik heb toen voor een systeem gekozen van “ XK’s Unlimited” in the USA, specifiek bedacht voor de MK2. Het leek in eerste instantie heel mooi, maar viel uiteindelijk in de uitvoering en prijs toch fors tegen.
De manier waarop men in de bestaande V-snaar de pomp wilde “meelussen” met een onderbemeten hulprolletje  ging er bij mij ‘niet in’. Uiteindelijk heb ik een systeem gemaakt met behulp van de hoofdcomponenten van de XK’s set en diverse zelfgemaakte steunen en leidingen.
Om te voorkomen, dat de radiateur te zwaar thermisch zou worden belast heb ik de condensor niet voor de radiateur geplaatst maar in het RV scherm en voorzien van 2 elektrische fans (een pusher en een puller).
Doordat er LOKARI binnenschermen zijn geplaatst blijft ook deze plek mooi schoon.

Onder de rechter bumperhoek zit een luchtgeleider die rijwind naar de condensor schept. De aircopomp zit boven de wisselstroom generator met eigenbouw steunen en heeft een eigen V-snaar op de 2e krukaspoelie. 

In het interieur monden boven de radio (de originele!) 2 roosters uit en in de voetenruimte zijn ook 2 uitstroomopeningen voorzien. De ventilator heeft 3 standen en werkt voldoende koude lucht naar binnen. Het geheel werkt naar tevredenheid. De verdamper zit in de motorruimte tegen het schutbord gemonteerd, op de plaats van de accu. De accu is naar RA in de kofferruimte verplaatst.